Kazakh Language and Literature
Lesson Code Course Name Class Credit Lesson Time Weekly Lesson Hours (Theoretical) Weekly Lesson Hours (Practice) Weekly Class Hours (Laboratory)
KTS 4215 Semantics of the Kazakh language төртінші курс 5 150 1 2 0
Course Descriptions
Kazakh
Ph.D., Associate Prof. Isaeva Z.I.

Learns the types of word meanings, basic theoretical concepts of semantics. Theoretical topics of the semantics of the Kazakh language are used in practice. Be able to critically assess the advantages and disadvantages of information about the subject" semantics of the Kazakh language", think, prove their point of view and offer new solutions. The specifics of the formation of paradigmatic and syntagmatic relations can be differentiated by applying information in practice.

1. working in a group
 2. developmental learning method
 3. problem-based learning method
 4. creativity training methods
  5. group project work method
 

1knows the types of meaning of words, basic theoretical concepts of semantics.
2master the content, types, patterns, principles, technologies of research work in conducting semantic research.
3applies knowledge of fundamental laws and theories of the Kazakh language and literature in research work.
4.defines the characteristic features of the field of semantics, their tasks in communication, explains the features of the analysis of linguistic phenomena, literary works. Reviews the study of the semantics of the Kazakh language, uses a literary review.
5understands and differentiates the main directions of Semasiological research
6understands the basic requirements for the meaning of the word.
7lexical meaning and grammatical meaning, distinguish the difference and similarity of word-forming meaning from each other, apply it from a practical point of view
88. Қазақ тілінің шығу, даму және қызмет етуінің жалпы заңдылықтарын қалыптастарады, тілдің тарихы мен қазіргі жағдайы тұрғысынан талдап түсіндіреді.
99. Семантикалық үш бұрыш теориясын меңгереді
1010. Сөз мағынасының макрожүйесін құрайтын бөлшектері мен микрожүйесін құрайтын мағыналық бөлшектерді анықтайды,
1111. Сөз семантикасының жүйелілігін меңгереді,
1212. Тілдік құбылыстар мен тіл дамуының үрдістерін, стильдік ерекшеліктері мен әдеби тіл кезеңдерін кешенді қолданады
1313. Семантиканың жалпы ғылымдар жүйесіндегі орны мен құндылығын, даму тарихы мен қазіргі жағдайын көрсетеді, тілдік және әдеби құбылыстарды оқытуды аспектілік және кешенді бағытта ұйымдастырады.
Haftalık KonuEvaluation Method
1: Introduction. General concept of semasiology. differentiation of the main directions of Semasiological research
2The relationship of semasiology with other branches of linguistics
3Basic requirements for the meaning of the word
4The relationship of semasiology and lexical semantics with semiotics
5Lexical meaning of the word
6Complexity of word meaning
7Multi-meaning of the word
8The structure of lexical meaning
9Grammatical meaning of words
10The word is a linguistic category whose meaning is very complex, consisting of several microstructures.
11Microcomponents of lexical meaning and three semantic angles
12Emotional meaning theory
13The relationship of lexical meaning with the language system
14Paradigm meaning, paradigm relationships
15Syntagmatic paradigm, the problem of lexical syntagmatics and syntactic syntagmatics
Relationship between the Curriculum and Learning Outcomes
PÇ1PÇ2PÇ3PÇ4PÇ5PÇ6PÇ7PÇ8PÇ9
Textbook / Material / Recommended Resources
11. Тіл - инстинкт. Тіл мен сана туралы жаңа ғылым.Ред. алқаның төрасы: Тәжин М.М.^GАуд-р: Құрманбайұлы Ш., Абдрасилов Е., Иманбеков Ұлттық аударма бюросы Алматы-2019
22. Қазіргі қазақ тіліндегі тұрақты тіркестердің синтаксистік қызметі Монография Тұран-Түркістан, 2017 Н.Д.Қошанова
33. Қазақ тілінің семантикасы. Оқу құралы Түркістан-2015.-245 бет Ж.И.Исаева