Lesson Code | Course Name | Class | Credit | Lesson Time | Weekly Lesson Hours (Theoretical) | Weekly Lesson Hours (Practice) | Weekly Class Hours (Laboratory) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
KTS 4215 | Semantics of the Kazakh language | төртінші курс | 5 | 150 | 1 | 2 | 0 |
Learns the types of word meanings, basic theoretical concepts of semantics. Theoretical topics of the semantics of the Kazakh language are used in practice. Be able to critically assess the advantages and disadvantages of information about the subject" semantics of the Kazakh language", think, prove their point of view and offer new solutions. The specifics of the formation of paradigmatic and syntagmatic relations can be differentiated by applying information in practice.
1. working in a group
2. developmental learning method
3. problem-based learning method
4. creativity training methods
5. group project work method
1 | knows the types of meaning of words, basic theoretical concepts of semantics. |
2 | master the content, types, patterns, principles, technologies of research work in conducting semantic research. |
3 | applies knowledge of fundamental laws and theories of the Kazakh language and literature in research work. |
4 | .defines the characteristic features of the field of semantics, their tasks in communication, explains the features of the analysis of linguistic phenomena, literary works. Reviews the study of the semantics of the Kazakh language, uses a literary review. |
5 | understands and differentiates the main directions of Semasiological research |
6 | understands the basic requirements for the meaning of the word. |
7 | lexical meaning and grammatical meaning, distinguish the difference and similarity of word-forming meaning from each other, apply it from a practical point of view |
8 | 8. Қазақ тілінің шығу, даму және қызмет етуінің жалпы заңдылықтарын қалыптастарады, тілдің тарихы мен қазіргі жағдайы тұрғысынан талдап түсіндіреді. |
9 | 9. Семантикалық үш бұрыш теориясын меңгереді |
10 | 10. Сөз мағынасының макрожүйесін құрайтын бөлшектері мен микрожүйесін құрайтын мағыналық бөлшектерді анықтайды, |
11 | 11. Сөз семантикасының жүйелілігін меңгереді, |
12 | 12. Тілдік құбылыстар мен тіл дамуының үрдістерін, стильдік ерекшеліктері мен әдеби тіл кезеңдерін кешенді қолданады |
13 | 13. Семантиканың жалпы ғылымдар жүйесіндегі орны мен құндылығын, даму тарихы мен қазіргі жағдайын көрсетеді, тілдік және әдеби құбылыстарды оқытуды аспектілік және кешенді бағытта ұйымдастырады. |
Haftalık Konu | Evaluation Method | |
---|---|---|
1 | : Introduction. General concept of semasiology. differentiation of the main directions of Semasiological research | |
2 | The relationship of semasiology with other branches of linguistics | |
3 | Basic requirements for the meaning of the word | |
4 | The relationship of semasiology and lexical semantics with semiotics | |
5 | Lexical meaning of the word | |
6 | Complexity of word meaning | |
7 | Multi-meaning of the word | |
8 | The structure of lexical meaning | |
9 | Grammatical meaning of words | |
10 | The word is a linguistic category whose meaning is very complex, consisting of several microstructures. | |
11 | Microcomponents of lexical meaning and three semantic angles | |
12 | Emotional meaning theory | |
13 | The relationship of lexical meaning with the language system | |
14 | Paradigm meaning, paradigm relationships | |
15 | Syntagmatic paradigm, the problem of lexical syntagmatics and syntactic syntagmatics |
PÇ1 | PÇ2 | PÇ3 | PÇ4 | PÇ5 | PÇ6 | PÇ7 | PÇ8 | PÇ9 |
---|
Textbook / Material / Recommended Resources | ||
---|---|---|
1 | 1. Тіл - инстинкт. Тіл мен сана туралы жаңа ғылым.Ред. алқаның төрасы: Тәжин М.М.^GАуд-р: Құрманбайұлы Ш., Абдрасилов Е., Иманбеков Ұлттық аударма бюросы Алматы-2019 | |
2 | 2. Қазіргі қазақ тіліндегі тұрақты тіркестердің синтаксистік қызметі Монография Тұран-Түркістан, 2017 Н.Д.Қошанова | |
3 | 3. Қазақ тілінің семантикасы. Оқу құралы Түркістан-2015.-245 бет Ж.И.Исаева |